Kompetencer i dansk
Kompetencer i dansk - hvorfor? (pptx-fil)
Publiceret: 09-09-2010
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive (pptx-fil)
Publiceret: 09-09-2010
Litteraturpædagogik og kompetenceudvikling - en arbejdsopgave til et litteraturpædagogisk arbejde med en kompetencetilgang
Opgave 1
Der arbejdes med følgende fiktionstekster:
Villy Sørensen: De dødsdømte, novelle 1986
Svend Åge Madsen: Skabt for hinanden, novelle 1995
Kim fupz Aakeson: Engelbert H. og den sidste chance, billedroman 2006
1. Hvilke kompetencer synes du novellen tematiserer? (Hav hjulet ved hånden og tal om det overordnet i gruppen, eller tænk over det hvis du arbejder alene)
2. Vælg en eller flere af disse kompetencer ud og find flere konkrete steder i teksten (citater) som viser hvorfor novellen er aktuel i forhold til den/de valgte kompetencer. (Skriv ned så du hurtigt kan gengive citater og steder)
3. Prøv at forestil dig en eller flere aktiviteter i en klasse. Aktiviterne skal være i overensstemmelse med læringssynet bag kompetencetilgangen. Beskriv aktiviterne samt klassetrin. (Nedskrives selvfølgelig også)
Opsamling i plenum.
Opgave 2
1. Find på egen hånd en egnet fiktionstekst til undervisningen i skolen (klassetrin vælger du selv). Teksten skal kunne bruges i en kompetenceorienteret litteraturundervisning. Hvilke kompetencer der skal i spil er op til dig og dit tekstvalg.
2. Beskriv teksten i et resumé. Beskriv kompetencen og undervisningen som i opgave 1.
3. Opload det færdige arbejde som et dokument (1 side) til mappen Selvvalgt tekst i mappen Kompetencer i dansk på Studienet. Opsamling på mandag.
Opgave 2 er også en øvelse i bruge seminariets bibliotek og de ressourcer det råder over samt andre relevante databaser (off. bibliotek, Statsbiblioteket m.m.). Dette er en helt almindelig aktivitet i dansklærerens forberedelse.
God arbejdslyst.
Rasmus
Jan. 2011
|