Rasmus Fink Lorentzen
| Hjem | Tekster | Ph.d. | Oplæg/slides | Undervisning | Forskning | Musik | CV | Kontakt | Links |
Blog

Her kan du læse og skrive i min blog...

23.august 2017 skrevet af Rasmus (foto: RFL)

 

Tre udfordringer til multimodale tekster i skolen:  I dag havde jeg en samtale med Anders Schunk om multimodale tekster. Det var som altid inspirerende at tale med Anders. Han spurgte mig, hvilke udfordringer jeg ser i forhold til at arbejde med multimodalitet i skolen i dag. Til det svarede jeg, at jeg vil pege på tre udfordringer.  For det første er der spørgsmålet om multimodale teksters kulturelle status. Som vi alle ved, er de dominerende (mono)modaliteter i skolen skriften og ordet. Sådan har det været i 200 år, og disse position er bestemt ikke truet. Godt nok fylder kravet om mulitmodale tekster efterhånden en del i Fælles Mål, men i skolernes praksis har disse tekster ikke samme status. Eleverne får derfor heller ikke samme kvalificerede respons af lærerne, som de kan forvente på klassiske skriftlige produkter eller mundtlige fremlæggelser. En pointe Anne Løvland har fundet belæg for i sit forskningsprojekt i Norge.  For det andet mangler vi et operationelt fagsprog for vores omgang med multimodale tekster. Mit eget ph.d.-projekt viste blandet andet, at lærerne ikke har et fagsprog, som matcher kompleksiteten i mange digitale multimodale tekster. Dette står i modsætning til de to modaliteter, jeg nævnte før: skriften og ordet. Her har vi nemlig grammatikken, som er et sprog om sproget til at beskrive de regler og konventioner, som hersker omkring praksis. Derfor kan vi hjælpe eleverne til at bruge og forfine deres skrift- og talesprog. Skal vi løfte arbejdet med multimodale tekster i skolen på samme måde, må vi for alvor have udviklet et sprog som kan bruges af både elever og lærere.  For det tredje mener jeg, vi undervurderer betydningen af kommunikation med multimodale tekster. Mange tekster på nettet udtrykker fx politiske, religiøse, seksuelle, racistiske o.m.a. holdninger eller prøver at manipulere og påvirke brugerne ved at sløre deres reelle hensigter. Med multimodale tekster kan man sløre sine budskaber og måden afsenderen positioneres på på nye måder. Samtidig lader vi i stort omfang børn og unge færdes alene på nettet. Så mit budskab er, at vi må være mere kritiske overfor de multimodale tekster vi læser og interagerer med.   Hvad betyder multimodal forresten?

Tre udfordringer til multimodale tekster i skolen: I dag havde jeg en samtale med Anders Schunk om multimodale tekster. Det var som altid inspirerende at tale med Anders. Han spurgte mig, hvilke udfordringer jeg ser i forhold til at arbejde med multimodalitet i skolen i dag. Til det svarede jeg, at jeg vil pege på tre udfordringer. For det første er der spørgsmålet om multimodale teksters kulturelle status. Som vi alle ved, er de dominerende (mono)modaliteter i skolen skriften og ordet. Sådan har det været i 200 år, og disse position er bestemt ikke truet. Godt nok fylder kravet om mulitmodale tekster efterhånden en del i Fælles Mål, men i skolernes praksis har disse tekster ikke samme status. Eleverne får derfor heller ikke samme kvalificerede respons af lærerne, som de kan forvente på klassiske skriftlige produkter eller mundtlige fremlæggelser. En pointe Anne Løvland har fundet belæg for i sit forskningsprojekt i Norge. For det andet mangler vi et operationelt fagsprog for vores omgang med multimodale tekster. Mit eget ph.d.-projekt viste blandet andet, at lærerne ikke har et fagsprog, som matcher kompleksiteten i mange digitale multimodale tekster. Dette står i modsætning til de to modaliteter, jeg nævnte før: skriften og ordet. Her har vi nemlig grammatikken, som er et sprog om sproget til at beskrive de regler og konventioner, som hersker omkring praksis. Derfor kan vi hjælpe eleverne til at bruge og forfine deres skrift- og talesprog. Skal vi løfte arbejdet med multimodale tekster i skolen på samme måde, må vi for alvor have udviklet et sprog som kan bruges af både elever og lærere. For det tredje mener jeg, vi undervurderer betydningen af kommunikation med multimodale tekster. Mange tekster på nettet udtrykker fx politiske, religiøse, seksuelle, racistiske o.m.a. holdninger eller prøver at manipulere og påvirke brugerne ved at sløre deres reelle hensigter. Med multimodale tekster kan man sløre sine budskaber og måden afsenderen positioneres på på nye måder. Samtidig lader vi i stort omfang børn og unge færdes alene på nettet. Så mit budskab er, at vi må være mere kritiske overfor de multimodale tekster vi læser og interagerer med. Hvad betyder multimodal forresten? 'Multi' betyder 'mange' og 'modal' betyder 'måde', så vi kan tale om 'mangemådede' tekster. Multimodale tekster er nemlig tekster, hvis samlede udtryk er sammensat af forskellige semiotiske ressourcer, som er formet af kultur og sociale konventioner.

Nyt indlægAbonnerLoginOpret ny brugerGrafisk overblik
Atomkraft i Jylland?10/09/201400:26
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Virkelig? Det kan du læse mere om i min artikel om kritisk læsning af nettekster i det nye nummer af Viden om Læsning. Det er på gaden i dag. Klik her.


Artiklen beskriver og diskuterer begrebet ’kritisk læsning'. Begrebet er et udvidet læsebegreb, som dækker over at kunne forholde sig kritisk til den konstruktion af virkeligheden, som etableres i multimodale tekster på nettet. Dette kritiske og vurderende begreb sættes i relation til udviklingen af børn og unges digitale dannelse og de nye Fælles
Mål. Med inspiration fra Norman Faircloughs kritiske diskursanalyse opstilles en taksonomi for kritisk læsning, og denne konkretiseres gennem empiri fra et undervisningsforløb i udskolingen med titlen ’Troværdighed i nettekster.’


Jeg skal huske at takke mine gode kolleger Henny Stouby og Helle Bonderup Grene for god inspiration i deres arbejde med faglig læsning på nettet:-)

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Fra App'ernes planet til klasserummet16/09/201322:52
AfRasmus Fink Lorentze0svar

App's, app's, app's...! Hvad kan vi bruge dem til?!

Begrebet app's har siden iPad'en red ind over den danske undervisningsverden i 2010, været et forjættet løsen. For når læreren og eleverne står med deres tablets i hænderne, melder der sig helt naturligt en nysgerrig forventning om at der da må findes en app som kan bruges i undervisningen.

Undersøgelsen af udviklingsprojektet med iPad's i Odder Kommune og erfaringer fra andre skoler i Danmark har imidlertid vist at mange af de såkaldte læringsapp's ofte blot stimulerer en bevidstløs repetition, og at app'sne ikke i sig selv kan udgøre et didaktisk design. Rigtig mange lærere har heldigvis fundet ud af at anvende egentlige produktionsapp's til elevproduktion og til at indgå i samspil med andre app's i et såkaldt workflow. Der er dog stadig brug for at kvalificere et fagsprog om app's og undervisningsdesign. Derfor er vi en gruppe forfattere som sammen har skrevet en artikel om app's i fagundervisningen. Her forsøger vi at definere en app og kategorisere app's som hhv. funktionelle, semantiske og didaktiske app's. Og hvis dét ikke lyder særlig sexet, så kan man læse om workflows og eksempler på undervisningsdesign med app's.  


Artiklen er til fri download på Læremiddel.dk:

Klik her


Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Rattle When You Walk release05/06/201318:36
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

I morgen udkommer Rattle When You Walk, Pocket Lifes andet studiealbum. Albummet er mixet af Chris Eckman (The Walkabouts, US) som også spiller med. Derudover gæsteoptræder Vudi, den legendariske guitarist fra American Music Club (US). Releasen fejres med en festoptræden på Radar i Aarhus i morgen Kl. 20.00. Koncerten bliver en once-in-a-life-time-event hvor vi optræder sammen med Dave Harding (Richmond Fontaine, US) og Esther Maria & Torsten Cubel (DK) samt flere blæsere, guitarister og vokalister. Vi glæder os!!!

 

Info og lyt:

GAFFA: http://gaffa.dk/live/event/98826

POCKET LIFE: http://www.pocketlife.dk/

WINP: http://wimp.dk/wweb/album/20475541

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Anmeldelse09/05/201313:24
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Fin anmeldelse af vores bog Undervisningsdifferentiering og teknologi på Folkeskolen.dk:

 

http://www.folkeskolen.dk/529110/nye-og-vaesentlige-perspektiver-paa-teknologiens-muligheder?utm_source=newsletter

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
iPad og undervisniingsdifferentiering08/03/201316:33
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Bogen "Undervisningsdifferentiering og teknologi" er lige kommet på gaden fra KvaN. Jeg bidrager med et kapitel om brugen af iPads i danskfaget på baggrund af min undersøgelse i Odder Kommune. Artiklen generaliserer på baggrund af en række eksempler og peger på at med iPad'en drejer det sig om at udnytte mulighederne for at lade eleverne arbejde producerende, kollaborativt og fagligt meningsfuldt.

 

Kvan har ikke gjort bogen tilgængelig på deres hjemmeside endnu, men her er et billede. God weekend:

 

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Pocket Life07/02/201309:00
AfRasmus0svar

Nyt fra mit band i DR's karrierekanon:

 

http://www.dr.dk/karrierekanonen/kunstnere/pocket-life/

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
DPU konference om danskfaget31/01/201319:55
AfRasmus0svar

DPU  afholdte i januar en  konference om danskfagets udvikling.  De har lige oploadet  præsentationer og optagelser af key note-speaks  til denne hjemmeside    http://edu.au.dk/danskdidaktik/  Her er  en masse  inspirerende  ting om dansk og vidt  forskellige bud på hvor faget er på vej hen! Kig med. Jeg bidrog selv med et oplæg fra CELM.

 

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Danskfaget i LU1305/10/201223:26
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Danskfaget i LU13 - den nye læreruddannelse som er på tegnebordet - kommer højest sandsynligt til at skrumpe fra 72 ECTS point til 40. Det er næsten en halvering af faget.

Samtidig taler politikerne om at netop danskfaget skal styrkes i den nye uddannelse. Ved de selv hvad der er ved at ske? Morten Østergaard forklarer (i P1, 03.10.12) at der ikke er tale om en forringelse af danskfaget. Der er  derimod tale om en 'fortætning'. Jeg ved ikke hvad fortætning betyder i denne sammenhæng, og det ville være yderst hjælpsomt om ministeren eller  hans embedsmænd  ville  forklare  ideen om en fortætning og definere begrebet (i psykologien bruges begrebet fx om de primærprocesser i det ubevidste der indgår i dannelsen af drømme. Vi må gå ud fra det næppe er det han taler om).

Som vi læreruddannere ser der, er der ved at ske en foruroligende forringelse af uddannelsen til lærer i landet, og  i  dag  trådte  flere af mine seje kolleger på læreruddannelsen  op i TV-Avisen  med dette budskab. Se  indslaget her  http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=QjjClWn4eIo

 

 

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Tablets i skolen04/10/201222:06
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

I dag færdiggjorde jeg undersøgelsen for CELM med rapporten

Tablets i Skolen - Et udviklingsprojekt i Odder Kommune.

Rapporten kan downloades her:

 

http://www.viauc.dk/hoejskoler/vok/Videncentre/e-laering-og-medier/Documents/udgivelser/Udgivelser%202012/Rapport%20Tablets%20i%20Skolen%20Odder%202012%20RFL.pdf

 

Rapporten afslutter CELMs undersøgelse af Odder Kommunes projekt med indførelse af iPads på alle kommunens skoler. Undersøgelsen har til formål at belyse om der er pædagogiske og læringsmæssige fordele forbundet med brugen af tablets i undervisningen i grundskolen og i givet fald hvilke. Datamaterialet er indsamlet gennem en kvalitativ undersøgelse blandt lærere, skoleledere og elever og fokuserer på begreberne undervisningsdifferentiering og kommunikativ kompetence. I rapporten analyseres prototypiske eksempler på undervisning med iPad'en som anskueliggør forholdet mellem læreren som didaktisk designer og tablet'ens egenskaber i et generelt perspektiv. Rapporten afsluttes med en række anbefalinger til henholdsvis lærere og skoleledere med henblik på videre udvikling af indsatsen.

 

 

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Anmeldelse30/08/201213:55
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

 

Sophia Esmann Busch anmelder vores Stjernebilleder   3 i Folkeskolen: http://www.folkeskolen.dk/515931/stjernebilleder

 

Tak for det:-)

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Færdig rapport17/08/201214:54
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Så er vi blevet færdige med den afsluttende rapport fra vores to-årige udviklingsarbejde på Kochs Skole i Aarhus. "Vi" er Anne Agger, Grete Dolmer og mig - alle tre undervisere i dansk på læreruddannelsen i Aarhus.

Vi har fulgt elevers arbejde med litteraturfortolkning, nærmere bestemt deres inferensdannelse og evne til at omsætte denne til multimodale udtryksformer som gennem værktøjer som Prezi, iMovie og Power Point. Dette analyseres gennem tre tematiske analyser: 1) analyse af forholdet mellem den skriftsproglige repræsentationsform og multimodale udtryksformer, 2) inferensdannelse og 3) eleven som didaktisk designer, og ender med et par didaktiske  anbefalinger (gys gys!;-).

 

Rapporten kan hentes under menupunktet "Udviklingsarbejde".

 

Tak til 7. årgang på N. Kochs Skole og deres lærer, Ulla.

 

 

 

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Digital klasse i Aarhus24/05/201215:15
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Se lige  Børn og Unges Nyhedsbrev: her er en spændende artikel om lærer Anders Schunks originale arbejde med at undervise i 5.e på Elev Skole ved hjælp af  egen hjemmeside, iPads og smartphones. Jeg har også fået en kommentar med. Her er hvad jeg sagde:

 

”Nytænk fagene med it-didaktik”

 

”I dag har vi fået et nyt tekstbegreb, som fylder meget i børn og unges hverdag.

 

Det er multimodale tekster, som kommunikerer komplekst med grafik,

ikoner, hyperlinks og lyd. Børnene møder for eksempel teksterne hver dag på

hjemmesider og skal lære at afkode og udtrykke sig i dem.”

Det siger Rasmus Fink Lorentzen. Han er underviser i dansk ved læreruddannelsen

på VIA UC. Han er også programkoordinator i CELM - Videncenter

for E-læring og Medier. Ifølge Rasmus Fink Lorentzen kan it-didaktik blandt

andet tilføre skolens fag nye måder at organisere undervisningen på. Samtidig

kan eleverne arbejde produktivt, få hurtig feedback - og arbejde med etiske

aspekter i forhold til indhold på nettet:

”Dermed lærer eleverne at arbejde gennemtænkt og refleksivt med multimodalitet.

Det er et vigtigt redskab, når de skal agere i fremtidens videns- og

netværkssamfund”.

 

 

Nyhedsbrevet som bladre-pdf: http://www.e-pages.dk/aarhuskommune/105/

 

Besøg Anders' hjemmeside: http://www.andersschunk.dk/elev/Forsiden.html

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Designs for Learning09/05/201223:17
AfRasmus Fink Lorentzen0svar
Har netop forladt konference Designs For Learning i Kbh.
Konferencen  har  sat  fokus på læringsdesign i alle mulige kontekster, nogle af dem læringsrum i skolen, andre uden for skolen fx i hjemmet, på museet, i skoven etc. Jeg har selvfølgelig kigget nærmere på de bidrag som havde et perpektiv i forhold til skole, didaktik og læring og IKT.
Nikolaj Frydensbjerg Elf har lavet et vigtigt kvalitativt studie i brug af smartphones i undervisningen og præsenterede  en meget klar  teoretisk oversigt:
 
 

Woaw, stort billede! (sad og tegnede det på iPad'en under præsentationen)
Og fokuserede derefter på at vi som undervisere med IKT må forholde os til forskelene på et traditionelt læringsdesign og et ikke-traditionelt LD.
Se:
Det er en pointe at underviseren må planlægge undervisningen i begge katetorier - derad pilene. Det er selvfølgelig en noget forenklet fremstillong (men nu husker jeg det), og det er en rigtig god iagttagelse at den teknologiske dimension har en tendens til altid at  overskygge  den didantiske og den læringsmæssige dimension trods gode intentioner.
Beklager slåfejl m.m. - sidder i et rystende tog.
 
Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Hvad skal man dog tænke på når man vil bruge en iPad?02/05/201210:49
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Hvad skal man dog tænke på når man vil (eller bliver bedt om at) bruge en iPad i undervisningen? Eller anderledes udtrykt: Hvilke didaktiske overvejelser må en underviser gøre sig om brugen af tablets?

For at besvare dette spørgsmål har vi i CELM, programmet Desing af It og Mediebåret Læring, lavet et videnmiljø hvor 8 undervisere i VIA med vidt forskellige faglige områder mødes og diskuterer, læser og holder oplæg om iPad/tablet'ens muligheder og begrænsninger i undervisningen. Jeg har selv grublet meget over dette spørgsmål siden jeg sidste år blev tilknyttet Odder Kommunes store iPad-satsning som konsulent. Jeg har der haft lejlighed til at følge og undervise både lærere og skoleledere i deres meget spændende projekt. Som man kan se her på siden under Oplæg/Foredrag, har jeg også et bud på de didaktiske overvejelser som bliver vigtige når man som underviser arbejder med IKT nemlig:

- inddragelse af it-didaktiske principper om faglighed, funktionel undervisning, samarbejde og organisering

- at udvikle målbare kvalitetskriterier for skolens/klassens/kommunens udvikling

- at ville/kunne vurdere sit fagområde i forhold til fremtidens udfordringer

- at inddrage elever/studerende som producerende og eksperimenterende (didaktiske designere)

- at kunne analysere digitale læremidler

 

Disse didaktiske overvejelser må, for mig at se, altid foregå med udgangspunkt i lærerens fag og faglighed, så det bliver fagets metoder, genstandsfelt og faglige problemstillinger det handler om. På denne måde kan vi meget mere kvalificeret begrunde og forstå inddragelsen af iPad'en (og andre IKT-værktøjer) og opnå ejerskab over undervisningen og læremidlerne.  Det er det vi arbejder med lige nu.

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Pressemeddelelse18/04/201223:40
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Pressemeddelelse

12. april 2012

Pocket Lifes andet album mixes nu af Chris Eckman





Pocket Life har netop sendt sporene til sit andet album til mix hos Chris
Eckman i Ljubljana. Eckman er frontmand i The Walkabouts, som var en af de
væsentligste inspirationskilder, da aarhusbandet Pocket Life blev dannet
midt i halvfemserne.



Pocket Life udsendte albummets første single, Let it Go, i januar, og Chris
Eckman medvirker på nummeret med EBow guitar og keyboards. Det var efter at
have indspillet Let it Go, at Eckman tilbød at mixe det næste Pocket Life
album. Et tilbud, som bandet med glæde tog imod.



Chris Eckman har efterhånden slået sit navn som en meget indflydelsesrig
kunstner godt og grundigt fast på den internationale scene gennem sine
projekter Dirt Music, Chris + Carla, LONG samt selvfølgelig med The
Walkabouts, og som solist. Han har lavet producerarbejde for bl.a. Steve
Wynn, Tamikrest og senest Andrea Schroeder og andre samarbejder med Willard
Grant Conspiracy, Gary Heffern, Tindersticks frontmand Stuart Staples og
mange flere.



Ved siden af The Walkabouts er San Fransisco-gruppen American Music Club
blandt Pocket Lifes største inspirationer, og Pocket Life er meget stolte
over også at have deres guitarist, Vudi, som gæst på et af albummets numre.
Vudi er en af genrens mest originale og frygtløse guitarister og bidrager
med sit unikke udtryk på Love for a Boy in Love.



Albummet udkommer senere i år og kommer til at hedde Rattle When You Walk.



Singlen Let it Go kan høres på Pocket Lifes hjemmeside www.pocketlife.dk
<http://www.pocketlife.dk/> .



Pocket Life albumdebuterede i 2009 med dobbeltalbummet Umlaut Songs.

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Nyt Cursiv23/02/201222:49
Af0svar

Til inspiration vil jeg lige nævne at IUP (DPU) netop har udsendt Cursiv # 8 som er et temanummer med titlen It-didaktisk design. Det er forskningsprogrammet Medier og IT i læringsperspektiv som udgiver magasinet, og temanummeret handler om de digitale mediers rolle i undervisnings- og læreprocesser. Der er flere gode og inspirerende artikler iblandt. Download gratis her.

Dertil kan det tilføjes at Hanne Wahcer  Kjærgaard  og Lars Peter Bech Kjeldsen har skrevet en inspirerende replik  med titlen  Det Konvergente Læringsrum som har flere ting til fælles med den opfattelse af eleven/den studerende som didaktisk designer som beskrives i Cursiv. Hent den blandt CELMs udgivelser.

Hilsen

Rasmus

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Let It Go24/01/201223:22
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Ny single ude om 45 minutter!


D. 25. januar udgiver Pocket Life singlen Let It Go som forløber for vores kommende andet album. Vi er stolte over at kunne fortælle at Chris Eckman fra The Walkabouts er med på nummeret.

Singlen kan streames GRATIS på http://pocketlife.dk/ samt hentes på iTunes, Spotify, TDC Play osv.

Støt os hvis du kan og vil ved at sende linket rundt til dit netværk:-) Tak!

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Djævelens lærling på Kochs Skole06/01/201211:05
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Vores udviklingsarbejde på Kochs skole omkring litteraturlæsning og nye medier går ind i sin anden fase i dag. Fremover bruges  bloggen til indsamling af skriftlige data:

 

Undersøgelsesdesignet er skitseret i denne model:

 

 

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Konferencer 201229/12/201123:00
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Det sker i foråret:

Designs For Learning:

http://designforlearning2012.aau.dk/

 

DREAM The Transformative Museum:

http://www.laeremiddel.dk/media(14011,1030)/DREAM_konference_2012.pdf

 

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
4 svar05/12/201115:31
AfRasmus Fink Lorentzen0svar

Sidder i øjeblikket til afslutningen på det første dialogseminar i 4.10 konsortiet. Jeg er videnmedarbejder på projektprofessionløftskolen Sølystskolen hvor jeg opsamler viden om skolens  projekt it-læringsmiljø. Der kommer snart mere. Her er konsortiets hjemmeside til en start.

 

http://www2.viauc.dk/projekter/4svar/Sider/4svar.aspx

Kategoriseret iIkke kategoriseret
SvarAbonner
Viser: 1-20 Næste Antal pr. side
Redigeret af Rasmus Fink Lorentzen
Webmaster: Rasmus Fink Lorentzen
Sidst opdateret: 24-08-2017
Denne sides adresse: www.rasmus-fink-lorentzen.dk/main/top/weblog/index.php
SmartSite Publisher